Jak przygotować podłoże pod garaż blaszany

Garaż blaszany to najtańszy i bardzo skuteczny sposób na zabezpieczenie własnego samochodu przed działaniem warunków atmosferycznych. Kurz, kwaśne deszcze i intensywne promienie słoneczne bardzo niekorzystnie działają na lakier samochodowy. Nie tylko traci on swój piękny blask, ale równocześnie traci także na wartości. Samochody garażowane zawsze mają wyższą cenę. Nie koniecznie jednak musi być to garaż murowany, który jest znacznie droższy a jego postawienie zajmuje dużo czasu. Dla ochrony samochodu w zupełności wystarczy popularny blaszak.

Większość producentów oferuje garaże blaszane gotowe do montażu, samodzielnego lub przez specjalistyczną ekipę. W jednym i drugim przypadku trzeba jednak wcześniej przygotować podłoże pod garaż.

Załącznik:
podlozepodgaraz1.jpg

podłoże pod garaż blaszany
podłoże pod garaż blaszany

Jak wybrać podłoże pod garaż blaszany?

Garaże blaszane to proste i tanie konstrukcje i z tego powodu mają różne zastosowanie. Bardzo często wykorzystywane są jako pomieszczenia socjalne lub magazynowe na czas trwania budowy , jako miejsca składowania narzędzi i środków potrzebnych do uprawy dużego ogrodu. Zawsze wszystko jest wtedy w bliskim zasięgu.

To właśnie przeznaczenie garażu blaszanego powinno decydować o sposobie przygotowania podłoża. Dla blaszaków o charakterze tymczasowym wystarczy kilka płytek chodnikowych ułożonych po obrysie garażu. Blaszaki przeznaczone na magazynowanie powinny mieć podłoże o bardziej trwałym charakterze, np. z kostki brukowej.

Etapy przygotowania podłoża pod garaż blaszany

Nim zamówiony garaż dotrze na miejsce przeznaczenia, trzeba się do tego odpowiednio przygotować. Kwestią podstawową jest wyznaczenie odpowiedniego miejsca. Musi mieć nie tylko odpowiednie wymiary, ale także umożliwiać dogodny wjazd i wyjazd z garażu. Codzienne manewrowanie na kilka razy jest bardzo niewygodne i zajmuje dużo czasu.

Garaż przeznaczony do przechowywania jednego auta najczęściej posiada wymiary 3×5 m, do tego trzeba dodać jeszcze po 0,5 m z każdej strony. To rozmiary standardowe, które zapewniają nie tylko wystarczającą ilość miejsca podczas wsiadania i wysiadania, ale pozwalają także na przechowywanie opon po sezonie, płynów eksploatacyjnych, środków do czyszczenia samochodu i podstawowych narzędzi.

Wyrównanie terenu

Pierwszą czynnością, którą trzeba wykonać, to wyrównanie terenu. Trzeba usunąć z niego wierzchnią warstwę humusu, czyli darń i ewentualne krzewy lub drzewa. Teren musi być bardzo dokładnie wypoziomowany. Wszystkie nierówności opóźnią kolejne etapy lub przyczynią się do niestabilności konstrukcji garażu. Bardzo dokładnie trzeba także wykonać obrys garażu. Szczególną uwagę należy zwrócić na długość obu przekątnych, muszą być idealnie jednakowe. Zapewni to zachowanie kątów prostych między ścianami garażu.

Wstępne czynności zostały wykonane, kolejne zależą od rodzaju wybranego podłoża:

  • wylewki betonowej,
  • bloczków betonowych,
  • kostki brukowej.

Wykonanie wylewki betonowej

Wylewka betonowa jest zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem na przygotowanie podłoża pod garaż. Jej największą zaletą jest mocne zakotwiczenie i stabilność całej konstrukcji. Dzięki temu oprze się nawet bardzo silnym wiatrom.

Wykonanie wylewki betonowej nie jest zadaniem trudnym, z wyznaczonego miejsca należy usunąć ziemię na głębokość ok. 20 cm dodając do obrysu 15-30 cm. Następnie trzeba wykonać szalunek z drewnianych desek. Tak przygotowany wykop należy wypełnić gruboziarnistym kruszywem (żwir, kamienie, gruz), które zapewni przepływ wody. Końcowym etapem jest wylanie betonowej wylewki o grubości 10 cm. Gotowe mieszanki dostępne są we wszystkich marketach budowlanych.

Wylewka betonowa jest najbardziej trwałym i stabilnym podłożem pod garaż, ale w trakcie użytkowania pyli, może się kruszyć i jest trudna do utrzymania w czystości. Z tego względu najlepiej jest wykończyć ją płytkami ceramicznymi, wykładzinami PCV.

Bloczki betonowe

To rozwiązanie dla osób, które nie mają pojęcia o budownictwie i nie potrafią wykonać wylewki, są także dobrym rozwiązaniem dla garaży o charakterze tymczasowym. Największą zaletą bloczków budowlanych jest fakt, że można kupić je gotowe w sklepach budowlanych. Dla garażu o standardowych wymiarach wystarczy 6 bloczków, po jednym na każdym rogu i po jednym na dłuższych bokach. Bloczki betonowe należy wkopać w ziemię i bardzo dokładnie wypoziomować, bo to do nich będzie kotwiona konstrukcja garażu. Jeżeli garaż blaszany posadowiony na bazie bloczków betonowych ma spełniać funkcje stałego garażu dla samochodu, to jego podłoże wewnątrz należy wcześniej wykończyć. Najlepiej nadaje się do tego wylewka betonowa lub kostka brukowa. Można także wykorzystać zwykłe płyty chodnikowe. Trzeba jednak pamiętać, kostka brukowa i płyty chodnikowe nie są materiałem do kotwiczenia garażu. Ich płytkie posadowienie nie zapewnia stabilności konstrukcji, dlatego zawsze w przypadku ich wykorzystania muszą być dodatkowo wykonane bloczki fundamentowe lub ława fundamentowa.

Garaż blaszany ma tą zaletę, że zawsze można dostosować go do własnych potrzeb. Producenci oferują je w różnych rozmiarach i różnych kolorach. Można wybrać go z całej palety kolorów RAL lub wybrać okleinę drewnopodobną. Dzięki temu można bez problemu wpasować blaszak w istniejącą już aranżację elewacji budynku i ogrodu. Obok standardowo otwieranych drzwi dwuskrzydłowych można zamówić znacznie wygodniejsze drzwi podnoszone do góry. Osoby, które chcą mieć komfort korzystania z samochodu przez cały rok, mogą wybrać garaż ocieplany. W lecie wewnątrz będzie panował przyjemny chłód, natomiast w zimie temperatura będzie znacznie wyższa niż na zewnątrz.

Możesz także przeczytać

Leave a Comment