Masa asfaltowa – sposób na szybki remont drogi

Dziury w jezdniach, ścieżkach, na parkingach czy lotniskach oraz wszelkie deformacje nawierzchni, które mogą stać się przyczyną wypadków drogowych, to zmora zarządców dróg. Niezależnie od pory roku i pogody – ubytki w jezdni wymagają szybkiej reakcji i interwencji. Niestety nie zawsze istnieje możliwość zabezpieczenia budżetu na naprawę zniszczonych fragmentów drogi w szerszym zakresie. W takim przypadku najlepiej sprawdza się masa asfaltowa, która w przeciwieństwie do tradycyjnych form układania nawierzchni pozwala na łatwiejsze i szybsze poradzenie sobie z problemem dziur.

Zastosowanie masy asfaltowej

Zakresami użycia mieszanki mineralno-asfaltowej są ubytki w jezdni powstałe wskutek mrozów, wyboje i wyrwy erozyjne. Wlicza się do nich także łatanie krawędzi, usuwanie skutków przekopów, utrzymanie nawierzchni przejazdów kolejowych czy wyrównywanie powierzchni przy np. studzienkach wodno-kanalizacyjnych. Trwała i solidna masa asfaltowa swoje właściwości zawdzięcza bitum oraz odpowiednim modyfikatorom. Jedną z zalet używania masy asfaltowej jest możliwość użytkowania nawierzchni krótko po nałożeniu mieszanki. Naprawa drogi jest szybka i zamyka się w bardzo krótkim czasie – nawet w kilkunastu minutach. W jaki sposób przygotować miejsce, aby w bezpieczny dla siebie i innych sposób wykonać naprawę drogi?

Bezpieczne wykonanie remontu

Podstawą do rozpoczęcia prac drogowych jest właściwe zabezpieczenie terenu, także w przypadku wykonywania remontu cząstkowego, jakim jest łatanie dziury w jezdni. Przed naprawą należy zaopatrzyć się nie tylko w narzędzia i materiał, ale także optymalną liczbę trójkątów ostrzegawczych. Umieszczamy je w odpowiedniej odległości, aby miejsce wykonania remontu było widoczne dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dodatkowo teren można oznaczyć specjalną taśmą drogową. Kiedy zabezpieczymy miejsce remontu – przystępujemy do oczyszczenia ubytku.

Na co zwrócić uwagę podczas łatania nawierzchni?

Przed wypełnieniem ubytku masą asfaltową należy oczyścić wyrwę z luźnych elementów, śniegu, wody, brudu i wszelkich zanieczyszczeń. Staranne przygotowanie miejsca zwiększa wytrzymałość i przyczepność asfaltu, warto więc poświęcić temu troszkę więcej uwagi. Następnie wypełniamy wyrwę mieszanką w odpowiedniej ilości i ubijamy wcześniej przygotowanym narzędziem (ubijakiem ręcznym, ubijarką elektryczną czy zwykłą łopatą). Po dokładnym ubiciu – droga nadaje się już do użytkowania. Masa asfaltowa na zimno może być z powodzeniem wykorzystywana do całorocznych robót utrzymaniowych nawierzchni drogowych.

Możesz także przeczytać

Leave a Comment