Dlaczego filtry do maszyn budowlanych wymagają regularnej wymiany?

Stan filtrów w dużym stopniu wpływa na sprawność maszyny. Co może się stać, jeśli zaniedbamy ich wymianę? Kiedy powinniśmy to zrobić?

Filtry to ważne, chociaż często zaniedbywane, elementy każdej maszyny budowlanej lub rolniczej. Dzięki nim możliwa jest bezawaryjna praca napędu i hydrauliki. Filtr kabiny ponadto zapewnia bezpieczeństwo operatora, chroniąc go przez zanieczyszczeniami obecnymi na placu budowy lub polu. Możliwość uniknięcia problemów zdrowotnych i przedłużenia żywotności poszczególnych podzespołów to na pewno najlepszy powodów, by zadbać o regularną wymianę filtrów w maszynach.

Tu rodzi się pytanie o to, jak często to robić. Trudno jednak o konkretną odpowiedź. Wszystko zależy od rodzaju filtra oraz tego, w jakich warunkach i jak intensywnie jest on eksploatowany. Opracowaliśmy więc artykuł, w którym podpowiadamy, jak rozpoznać, że dany element wymaga wymiany oraz wyjaśniamy, czemu powinna ona być ważna dla każdego właściciela i użytkownika maszyn budowlanych i rolniczych.

Wymiana filtrów w maszynach. Czemu jest ważna?

Najważniejszy powód, dla którego należy regularnie wymieniać filtry do maszyn budowlanych to na pewno troska o ich stan techniczny. Zanieczyszczone filtry paliwa i oleju znacznie zmniejszają wydajność silnika i przyczyniają się do dużego skrócenia jego żywotności. W skrajnych przypadkach zużyty filtr oleju może spowodować przerwy w dostawie środka smarnego do jednostki i doprowadzić do jej zatarcia.

Równie ważną rolę odgrywa filtr powietrza. W razie jego zapchania, ilość pobieranego do silnika powietrza znacząco spada. To z kolei przekłada się na zaburzenia pracy jednostki i zwiększony pobór paliwa przy jednoczesnym obniżeniu mocy. W obu przypadkach może dojść do awarii, których naprawa pochłonie nawet kilka tysięcy złotych. Do tego należy dodać jeszcze straty spowodowane przestojem maszyny i ewentualną koniecznością wynajmu zastępczej. Tymczasem wymiana filtra lub filtrów to koszty zwykle zamykające się w kilkuset złotych.

Zużycie filtra kabinowego nie spowoduje wprawdzie kosztownych usterek, ale stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia operatora. Uszkodzony filtr nie chroni przed pyłem, dymem, spalinami czy zarodnikami grzybów, co zwiększa ryzyko zatruć i reakcji alergicznych. W przypadku jego zapchania może zaś dojść do obniżenia poziomu tlenu w kabinie.

Filtry do maszyn budowlanych odpowiadają też za poprawną pracę hydrauliki. Ich zadaniem jest usuwanie z cieczy roboczej zanieczyszczeń, takich jak chemikalia, drobnoustroje czy woda. Zapchany filtr może przyczynić się do nieprawidłowego działania elementów siłowych, a to oznacza obniżoną sprawność całej maszyny.

Filtry w maszynach. Jak rozpoznać, że wymagają wymiany?

Jeśli chodzi o częstotliwość wymiany filtrów do maszyn budowlanych, warto zdać się przede wszystkim na zalecenia producentów. W przypadku filtrów paliwa i oleju mówią one zwykle o interwałach rzędu od 20 do 40 tysięcy kilometrów, chociaż niektóre wytrzymują nawet dwukrotnie większe przebiegi. Jeśli maszyna jest intensywnie eksploatowana, konieczna może być częstsza wymiana – co najmniej co dwa lata.

Przy filtrach kabinowych należy zaś przyjąć inne kryterium. Niezbędne jest regularne wyciąganie filtra z puszki i wzrokowa ocena jego stanu. Poza tym operator powinien zwracać uwagę na sygnały mogące świadczyć o jego zużyciu. Zaliczają się do nich przede wszystkim obniżenie sprawności działania klimatyzacji, intensywniejsze parowanie szyb oraz przykry zapach w kabinie. Ten ostatni objaw może świadczyć o tym, że filtr został zainfekowany przez grzyby lub odkładają się w nim pyłki roślin oraz inne zanieczyszczenia organiczne.

Możesz także przeczytać

Leave a Comment