Trudno przecenić komfort, jaki płynie z użytkowania zautomatyzowanej bramy wjazdowej. Kierowca nie musi opuszczać samochodu, aby własnoręcznie otworzyć i zamknąć skrzydła, co w przypadku niektórych dróg oznaczałoby utrudnienia dla innych uczestników ruchu. Jednakże bramy – jak wszystkie urządzenia mechaniczne – mają swoje ograniczenia i w przypadku niewłaściwej eksploatacji mogą ulec uszkodzeniu. Jak rozpoznać najczęstsze awarie w przypadku zautomatyzowanych wjazdów?
Niewłaściwy serwis i samodzielna konserwacja
Ze względu na swoją specyfikę automatyka do bram wjazdowych wymaga regularnych przeglądów oraz smarowania elementów ruchomych, co zmniejsza tarcie i zapewnia gładsze działanie. Najczęstszym błędem w tym wypadku jest wykorzystanie zbyt lepkiego towotu. Do smaru tego typu przyczepiają się drobiny kurzu, ziemia, a nawet żwir oraz niewielkie kamienie, co nie tylko utrudnia ruch bramy, ale również spowalnia otwieranie i znacznie obciąża silnik. W efekcie może dojść do uszkodzenia lub spalenia układu napędowego.
Niewysprzęglenie bramy
Jeżeli w wyniku braku zasilania lub wyczerpania baterii w pilocie musimy otworzyć bramę własnoręcznie, trzeba pamiętać o jej wysprzęgleniu. Odbywa się to poprzez odłączenie układu napędowego od samej bramy, dzięki czemu ręczne otwarcie nie doprowadzi do uszkodzenia mechanizmu. Niektóre bramy posiadają łatwe w obsłudze systemy wysprzęglające lub mają możliwość odłączenia napędu za pośrednictwem pilota, co ułatwia obsługę w przypadku potencjalnych awarii lub konieczności demontażu.
Niewłaściwie dobrane napędy do bram najczęstsze awarie
Praw fizyki nie da się oszukać, właśnie dlatego fachowcy przykładają tak dużą wagę do odpowiedniego doboru mocy silnika w stosunku do ciężaru bramy. Zbyt duże obciążenie prowadzi nie tylko do szybszego zużycia elementów, ale również do zniszczenia całego układu. Oprócz samej wagi skrzydeł silnik musi radzić sobie z podmuchami wiatru – zwłaszcza w przypadku bram z wypełnieniem – obecnością śniegu lub zwiększonemu tarciu w wyniku zabrudzenia rolek, szyny lub zawiasów. Z tych powodów zalecany jest dobór układu napędowego, który może bez problemów poradzić sobie z bramą cięższą o 30% od wybranego przez nas modelu. Takie rozwiązanie zapewni odpowiedni nadmiar mocy oraz gładkie otwieranie bramy niezależnie od okoliczności.
Awarie spowodowane obecnością śniegu
W przypadku bram skrzydłowych jedną z najpopularniejszych przyczyn awarii jest śnieg. Chociaż czyszczenie podjazdu nie należy do wyjątkowo pasjonujących zajęć, a w przypadku obfitych opadów trzeba o to zadbać dzień w dzień, odśnieżanie za pomocą bramy nie jest dobrym rozwiązaniem. Może się wydawać, że biały puch nie będzie stanowił przeszkody dla skrzydeł bramy, ale pozory potrafią mylić. Niektóre modele bram posiadają czujniki, które unieruchomią skrzydła w przypadku wykrycia przeszkód, ale jeżeli nasz wjazd nie posiada tego typu dodatków, próba otwarcia wjazdu w takiej sytuacji może doprowadzić do spalenia silnika ze względu na opór, jaki stawia zbity śnieg lub ukryty pod nim lód.
Brudne fotokomórki
Gdy w grę wchodzi automatyka do bram najczęstsze awarie niekoniecznie oznaczają konieczność kosztownej wymiany. Fotokomórki to prosty i skuteczny sposób na zachowanie bezpieczeństwa podczas otwierania lub zamykania bramy. Jeżeli jakiś obiekt znajdzie się na drodze wiązki światła, ruch bramy zostanie natychmiast wstrzymany. Niektóre modele posiadają również system, który blokuje działanie bramy, jeżeli fotokomórki nie działają w prawidłowy sposób, dlatego regularne czyszczenie nadajnika i odbiornika jest tak ważne, aby zadbać o sprawne działanie urządzenia.
Kupowanie zamienników od nieznanych producentów
Wymiana uszkodzonego lub zużytego elementu na tańszy odpowiednik wbrew pozorom oznacza większe wydatki. Związane jest to nie tylko z niższą jakością wykonania, ale również z koniecznością szybszej wymiany lub brakiem kompatybilności z innymi elementami. Co więcej, w przypadku używania takich części nie możemy liczyć na pozytywne rozpatrzenie reklamacji oraz bezpłatnego serwisu gwarancyjnego.