Ciągniki marki Ursus to jedne z najpopularniejszych maszyn na polskiej wsi. Do tej pory są często wykorzystywane w transporcie i w ciężkich pracach rolniczych. Spośród wielu serii maszyn wypuszczonych przez Zakłady Mechaniczne Ursus, dużym zainteresowaniem cieszył się model Ursus C-385. Dzięki polsko-czechosłowackiej współpracy powstał traktor o doskonałych parametrach technicznych i dużych możliwościach.
Jaka jest historia ciągników Ursus C-385?
Ciągnik Ursus C-385 został pierwszy raz wypuszczony z taśmy produkcyjnej 1969 roku. Ostatnią sztukę zmontowano niespełna 12 lat później — w 1981 roku. Był to pierwszy, naprawdę masywny traktor, który wyjechał z warszawskiej fabryki. Dysponował mocą 76 koni mechanicznych oraz czterocylindrowym silnikiem. Razem powstało 9559 egzemplarzy tej niezwykłej maszyny.
Ten traktor był obsługiwany przez silnik Deutz Euro IIIB, wyposażony w układ przenoszenia Carraro. Mógł dźwigać ciężary o wadze 3,6 tony. Produkcja takiego właśnie modelu wynikała z zapotrzebowania rolników na maszynę o bardzo dużej mocy. To właśnie dlatego był on wykorzystywany głównie do pracy w gospodarstwach o dużym areale.
Jak wygląda naprawa i serwisowanie ciągników Ursus C-385?
Największą zaletą ciągników marki Ursus jest prosta konstrukcja oraz duża wytrzymałość na intensywną eksploatację. Nawet jeśli traktor ulegał awarii, to zazwyczaj interwencji wymagały pojedyncze części rolnicze, a nie całe układy. Dzięki temu serwisowanie maszyny Ursus C-385 nie nastręcza zbyt wielu trudności doświadczonym mechanikom.
Dzięki regularnym kontrolom i serwisowaniu można uniknąć drogich napraw oraz wymiany części do Ursus C-385. Każda kontrola powinna obejmować m.in. sprawdzenie stanu olejów, płynu chłodniczego, a także hamulcowego. Jeśli zabraknie wody w układzie chłodzenia, to może dojść do zatarcia się tłoków silnika.
Jakie są najczęstsze usterki w ciągnikach C-385?
Awarie w ciągnikach Ursus C-385 mogą wynikać z różnych przyczyn. Czasem zdarzają się takie sytuacje, w których przewody wodne lub uszczelka chłodnicy są uszkodzone. Skutkuje to wyciekiem wody do kanałów z olejem, przez co może dojść do zatarcia wału korbowego. W traktorach marki Ursus dochodzi też do innych, typowych problemów technicznych, takich jak:
- usterka rozrządu — jest to układ, który steruje pracą zaworów silnika. Najczęściej jego uszkodzenie objawia się hałaśliwą pracą tej części. Powodem usterki może być zużycie kół zębatych albo pojawienie się zbyt dużego luzu na łożyskach koła pośredniego,
- zużycie łożysk igiełkowych — powoduje głośną i nierównomierną pracę silnika. Efektem jest wysoka amplituda drgań jednostki napędowej. Wymaga to wymiany zużytych łożysk,
- usterki w układzie smarowania — mogą być spowodowane błędnymi wskazaniami manometru, jeśli jest uszkodzony. Natomiast jeśli manometr działa, to warto sprawdzić poziom oleju w silniku. Często zachodzi też potrzeba zadbania o stan pierścieni osadzonych w tłokach lub jakość filtrów oleju.